fredag 18 juli 2014

Svart Glas

(Jag äger inte bilden)

Författare: Maud Mangold
Antal sidor: 159
Originaltitel:   -
Översättare:  -
Språk: Svenska
Bokförlag:Rabén & Sjögren
Första meningen: Jag står mitt i rummet och kramar ryggsäcken med båda händerna.


Svart Glas är en sckräck- & spökhistoria (kan man säga)


Handling, (Baksida av boken):

"Jag stirrar på den lilla kurande gestalten som naglas fast av ficklampans stråle. En massa rufsigt alldeles vitt hår och magra händer som håller i något rött. Min morgonrock! inser jag förvånat. Vi blir stående så en stund. Varelsen blundar, det ser nästan ut som om den ber. En blek madonnabild mitt i vårt badrum. Sedan tänder jag taklampan. Det är en flicka, det ser jag nu. Hon skälver till i det plötsliga ljuset och kramar morgonrocken ännu tätare i famnen. Händerna är alldeles genomskinliga."

Umbra flyttar med sin mamma Ester till ett stort hus vid havet. Här ska Ester, som är konstnär, få ro att måla. När hon stänger in sig i sin ateljé känner sig Umbra ensam och övergiven. Ingen har tvättat, maten har tagit slut och det finns inga pengar. Hon saknar sina vänner i stan och känner sig liten i de tomma rummen. Men en dag upptäcker hon att de trots allt inte är ensamma i huset...



Omdöme:

Ännu en recension som borde ha gjorts tidigare. Svart Glas är en bok som är avsedd för åldern 9-12 (i alla fall enligt bokus) och jag tycker att det stämmer. Visserligen så var boken inte dålig men man märkte på inte minst handlingen och ja hela historien att boken passar yngre läsare. Så jag skulle inte ha läst boken om jag fick chansen igen, och då inte för att den var dålig för det var den inte. Den passar bara inte min åldersgrupp. 

Språket i boken är ganska enkelt och det är ju antagligen för att boken ska bli enklare att förstå och för att läsa.

Handlingen var väll helt okej men ganska långtråkig (enligt mig då).

Karaktärerna i Svart Glas var lite konstiga. Kanske jag använder ett udda ordval men jag kände att de betedde sig på ett sätt som känns... ja ganska overkligt.

Jag tror att om jag var yngre så skulle boken ha fallit mig mer i smaken.

Mitt betyg till Svart Glas blir ☆☆☆ stjärnor.


Jenne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar