fredag 31 oktober 2014

The Selection

The Selection
Författare: Kiera Cass
Antal Sidor: 327st
Orginaltitel:
Första Meningen: When we got the letter in the post my mom was ecstatic.

Handling från goodreads: For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.

But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.

Then America meets Prince Maxon. Gradually, she starts to question all the plans she's made for herself--and realizes that the life she's always dreamed of may not compare to a future she never imagined.

Omdöme: Jag har velat läsa boken ett tag. Omslaget är verkligen superfint. Jag älskar den turkosa färgen kronan och typ allt på omslaget. Boken är riktig mysig. Man vill bara forsätta att läsa. Handlingen är annorlunda och jag gillar böcker med annorlunda handling (även om den var lite lik The Hunger Games). Jag rekommenderar boken.
   America är en snäll och rolig tjej som står upp för det hon tror på. Hon bryr sig mycket om sin familj och är snäll mot hennes tjänsteflickor (vilket inte alla andra tjejer är). Hon är med för att försörja sin familj även om hon inte alltid trivs. Jag älskar hennes kommentarer och möten med Maxon, de är så roliga. Sedan gör hon också misstag och är inte het perfekt, det gillar jag.
   Maxon är verkligen genuint snäll. Han visar alltid tålamod och är en riktig gentleman. Han vill det bästa för landet. och hade inte den lättaste uppväxten. (jag minns inte helt vad som stod i vilken bok eftersom jag läst alla och det var ett tag sedan)
   Jag gillade Aspen till en början och jag förstår att han trodde att han gjorde det rätta. Han bryr sig mycket om dem han älskar och fattar fel beslut ibland. Sedan att han inte vill gifta sig med America är ju också för att han vill att hon får det bättre, han vill att hon ska få chansen att visa vem hon verkligen är.

//Emme



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar