onsdag 22 januari 2014

De utvalda - Hemligheternas rike


(Jag äger inte bilden)
Författare: Kristin Cashore 
Antal sidor: 622
Originaltitel: Bitterblue
Översättare: Carina Jonson
Första meningen: Det måste göra ont när han tar tag i mammas arm och rycker henne mot väggbonaden.

Handling, (Baksida av boken):
Tio år gamla prinsessan Bitterblue lever i skräck för sin ondskefulla far, kung Leck. Han styr som tyrann över sitt rike och bryter ner sitt folks vilja. Och ingen vet vad han egentligen gör med dem han för till sin kammare i källaren. 
Åtta år senare kämpar drottning Bitterblue för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet på nätterna för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue...

Omdöme:
Alltså ÅÅÅÅÅÅ vad jag längtade efter att få läsa den här boken. Nu när jag gjort det känns det bara så sorgligt att det tagit slut.... :(

Tempot var helt perfekt som det varit i de två tidigare böckerna med.

Karaktärerna är bara så awsome! Och jag hade verkligen längtat efter att de skulle bli som det skulle bli alltså med karaktären från bok 1, bok 2 och bok 3 (säger det såhär för att inte avslöja det). Men alltså ååååå, fast det enda dåliga var Katsa. Vad har hänt med henne?! Hon verkade typ helt konstig, tyckte mycket bättre om henne i den första boken :(
Oki i alla fall om man har läst den första boken bara måste man läsa de andra! Jag har skrivit typ recensioner om de två första böckerna i serien med jag orkar inte fixa en länk till dem så om ni vill läsa dem så får ni leta :p
Mitt betyg till sista boken i "De utvalda" blir ☆☆☆☆☆ stjärnor!

Jenne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar